Antecedents
La gestió de residus orgànics consisteix en la
recollida, el transport, valorització i eliminació del fem.
La comarca de la
Vall d’Albaida gestiona des de fa més d’una dècada els seus
propis residus mitjançant un pla pioner en matèria d’eliminació de residus (Pla de Minimització) el qual és
anterior al de la Generalitat. La empresa local Recisa és l’empresa que té
adjudicada esta gestió des de 2002.
El
pla estableix l’agrupació dels municipis en mancomunitats o consorcis,
principalment. El consorci és definit en el pla com l’entitat pública (integrat
per ajuntaments, Diputació i Generalitat) que tramita i adjudicada la gestió
dels residus de la seua àrea.
En
el 2005 es constitueix el Consorci
de l’àrea de gestió núm. 2. En el moment de la seua constitució i fins 2012 no
integra els municipis de la Vall d’Albaida perquè estos
ja tenien el seu propi Pla gestionat per la Mancomunitat.
En
quant a infraestructures, el Consorci preveu un únic macroabocador i planta de
gestió per a tota l’àrea, tal i com preveu el Pla Integral de Residus de la GV , encara que no disposa
d’ell. La seua ubicació prevista és a Llanera de Ranes (polèmic Macroabocador de Llanera), amb
l’oposició de diversos col·lectius veïnals, ecologistes, sindicals, polítcs, etc.
A
finals de 2012 la
Mancomunitat de Municipis de la Vall d’Albaida aprova, amb
molta polèmica, plantejar l’adhesió de tots
els municipis de la comarca al Consorci, dins d'unes condicions, que amb posterioritat són rebutjades pel Consorci.
Situació Actual
Actualment, les taxes
del fem que recullen els ajuntaments són gestionades per la Mancomunitat, almenys fins març de 2.013, que és la data tope que ens dona el Govern Valencià per obligar-nos a la adhesió al Consorci . Si acceptem entrar en el Consorci, una primera conseqüència és la pujada abusiva e injusta de la taxa que hem de pagar els ciutadans (passant
dels 85 € per habitatge als aproximadament 127 € per vivenda), sense
clara justificació, perquè el servei serà el mateix.
Com a
conseqüència de l’adhesió al Consorci, es produirà la desaparició del Pla de Minimització.
La empresa
local que fins ara feia la recollida, el transport i el tractament del fem
entra en conflicte amb la nova gestió. El Consorci va adjudicar en el 2009 la
gestió a una UTE, Vytrusa, on s’inclou FCC de les germanes Koplowitz. El que
implica a més la destrucció de llocs de treball en la comarca.
Es produeix
un retrocés en les mesures mediambientals en la gestió del fem. El Pla de
minimització aporta diversos aspectes mediambientals com l’autogestió o la
proximitat, mentre el pla del Consorci introdueix altres valors com l’econòmic
(no per al ciutadà, com es veu en la taxa, sinó per a l’empresa) en detriment
dels mediambientals.
¿Que
demana la plataforma?
Es pot canviar la situació actual? Si, la Conselleria d’Infraestructures, Territori
i Medi Ambient pot canviar la normativa, mitjançant la pressió ciutadana.
Per això la
plataforma demana:
Que s’excloga de l’àmbit territorial d’aplicació del Consorci, els municipis de la Vall d’Albaida i els seus
ciutadans.
Aplicació
del Pla de Minimització al complet
per tal de reduir el volum de fem que es produeix i s’ha de tractar.
Una planta de tractament ja!!!, per tal de poder desenvolupar totalment el Pla de Minimització,
I una voluntat política clara per resoldre aquest abús.
Hola, soc ciudadana d'Ontinyent i volia preguntar, quan s'enviaran les primeres notificacions de la nova taxa del fem? eixes que, segons la plataforma, no debem signar....
ResponEliminaGracies.
La pressió ciutadana que s'està generant, que el Consorci no estiga prestant el servei per el qual passaria el rebut, i la pressió política, estan dilatant el enviament de les noves taxes del fem del Consorci. Per això es important continuar amb aquesta pressió entre tots!
EliminaHui es l'ultim dia per a abonar la taxa del fem sense pagar recarec, ara que fem?....
ResponElimina